ISO 9001:2015 – co zmienia się w firmie po wdrożeniu normy?

ISO 9001 jest popularnym standardem, z którego korzysta wiele organizacji na całym świecie. Duże i małe firmy odniosły ogromne korzyści ze stosowania tego standardu, odkrywając oszczędności kosztów i wzrost wydajności. Jednak dlaczego to działa? Oto najważniejsze zmiany, jakie zachodzą w przedsiębiorstwach, które wdrożyły ISO 9001.

Poprawa wiarygodności i wizerunku 

ISO 9001 jest uznanym na całym świecie standardem i jest podstawą do stworzenia systemu zarządzania jakością, zastępując wiele wcześniej opublikowanych wymagań. Gdy firma szuka dostawcy, często wybierze takiego, który może wykazać się certyfikatem. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku konkurowania o zlecenia w sektorze publicznym. Uzyskanie certyfikatu ISO 9001 może być potężnym narzędziem marketingowym, a firmy po jego wdrożeniu mają o kilkadziesiąt procent więcej zleceń. 

Lepsza integracja procesów 

Podejście procesowe, do którego zachęca ISO 9001, pozwala na poprawę wydajności w organizacji i oszczędność kosztów. Odbywa się to poprzez wyeliminowanie marnotrawstwa, które może wystąpić, gdy działania nie są odpowiednio kontrolowane. ISO 9001 przyczynia się także do zmniejszenia liczby błędów w trakcie procesów produkcyjnych, dzięki czemu produkty od razu mogą trafić do klientów.  

W celu odpowiedniego wdrożenia i stosowania normy, warto, aby w firmie pracował audytor wewnętrzny ISO 9001. Osoby, które chcą zdobyć wiedzę w tym zakresie, więcej informacji znajdą na stronie https://szkolenia.bureauveritas.pl/szkolenie/i05-audytor-wewnetrzny-wg-iso-90012015-rej-w-irca/

Zaangażowanie pracowników 

ISO 9001 skupia się zarówno na jakości produktów i usług, jak i na prawidłowym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Pozwala tak kierować zespołem, by wszyscy pracownicy byli zaangażowani i w pełni wykorzystywali swój potencjał. Dzięki temu są oni bardziej produktywni i pomagają firmie się rozwijać, zwłaszcza gdy rozumieją, że to od nich zależy jakość procesów i poziom dochodów organizacji.